Las deszczowy w słoiku - ekosystem





Dziś naszedł czas na wpis na temat lasu deszczowego... i jego ekosystemu.  Z uwagi, że ciągniemy Filipiny, i tamtejszą faunę i florę, postanowiłam, że zrobimy świetne doświadczenie z ekosystemem.

Podwójny post w ramach dwóch projektów: Mali Podróżnicy i Mały Przyrodnik



Poszukałam i znalazłam - ekosystem w szkle, to jest to. Zamykamy roślinki w szkle, słojach, pięknych pojemnikach. Mam w planie 3 eksperymenty z ekosystemem. Zobaczymy co z nich wyjdzie.

Oto pierwszy z nich.

Przygotowujemy szlany słój. Myjemy go, wyparzamy. Na dnie dajemy keramzyt lub kamyki oraz ziemę. Ja nie mialam kamyków niestety, a ziemię wzięłam z kopca kreta i kompost z kompostownika- 3 letni. Ponieważ teraz na dworze jest zimno- a ziemia dość mokra, toteż nie musiałam już podlewać roślin.
Wsypałam ziemię z obornikiem do słoika.

A następnie wkładałyśmy z Mają- roślinki. My mamy małe bananowce, które rosną w lasach tropikalnych. Mamy też małą palmę oraz bluszcz. Myślę, by dać orchideę miniaturkę. Ale musiałabym na tę ziemię dać specjalne podłoże do storczyków.

Jutro zrobię lepsze zdjęcia.. Dziś się światło odbijało w szkle.



Będziemy obserwować rośliny, zraszać zraszaczem, lekko podlewać tak by ziemia nie zgniła.. 
(brak keramzytu).
Za 2-3 tygodnie pokażemy jak rośnie nasz las tropikalny.

Na razie 3 dni- nic nie otwieramy, nie podlewamy. Obserwacje trwają:

Dzień 1: Zauważyłyśmy parowanie i skraplanie na szkle i banananowcach
Dzień 2: Nadal krople wody na ścianie słoja, po stronie bananowców.
Dzień 3: Połowa słoika zaparowana - skrapla się woda. Ale nie ścieka jeszcze...
Dzien 10: urosły inne roślinki (chwasty),puściły małe listki na dolnej części bluszcza, doszedł jeden liść palmy, trochę schną liście bananowca, ale rozwijają się..







W lasach równikowych rosną drzewa, takie jak:

  • bananowce
  • palmy
  • kakaowce
  • paprocie drzewiaste
  • mahoniowce

Występują tam także pnącza, np.

  • filodendrony
  • wanilia
  • liany

W lasach równikowych drzewa mają gładkie i ostro zakończone liście, co sprzyja  spływaniu po nich wody deszczowej. Pnącza wykorzystują inne rośliny jako podpory, mając zapewniony dostęp do światła. Wilgotne lasy równikowe są producentem tlenu i pochłaniaczem dwutlenku węgla.
W lesie równikowym występuje kilka warstw roślinności.


Najwyżej wznoszą siębardzo wysokie drzewa, jak mahoniowce i hebanowce. Są one podporądla pnączy,zwanych lianami. Na pniach niższych drzewa żyją storczyki (orchideee), paprocie i mchy.

Zapraszam też na post o Filipinach

W ramach Projektu Mali Podróżnicy



Share on Google Plus

About Admin

6 komentarze:

  1. Super! Poprzedni post był tak bardzo rozbudowany, a teraz się okazało, że jeszcze nie skończyłyście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jeszcze kilka pomysłów nam zostało do tematu :)

      Usuń
  2. Trzeba podlewać? Matkopolkowo robiła coś takiego ale nie podlewała. Zajrzyj do nich też fajne mieli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie są dwie metody. Zamknąć słój na głucho.. by stworzyć mikroklimat. Ziemia była mokra więc spokojnie będzie parować i się skraplać.. Ale będziemy obserwować :) czy nie trzeba jednak co jakiś czas podlać.

      Usuń
  3. Super! U nas tez bedxid las, a nawet dwa :P ja tez czytalam, zeby nie podlewac.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) nooo ja myślę już o kolejnym słoju...:) ale z czymś innym heh

      Usuń

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli napiszesz parę słów, czy podoba Ci się materiał, artykuł itp.